Topp 3

En blogg med enbart listor

GÄSTLISTA: Topp 10 Kanye West-samplingar

Kategori: Gästlista

Bjuder på en ny gästlista idag och den kommer från Kanye-experten Max som vanligtvis gör listor på sin egen blogg. Typ ingen låt gick att bädda in pga rättigheter så klicka på länkarna, de startar vid de omnämnda samplingarna.
 
Topp 10 – Kanye West samplingar
 
#10: Touch the Sky (Curtis Mayfield – Move On Up)
 
 
Vi inleder med en av Kanyes mest skamlösa samplingar, nämligen den av Curtis Mayfields Move on up. Originallåten är ju bra i sig, och jag kände mig först något tveksam till att i princip bara ta ”beatet” rakt av och göra en hiphop-låt av det. MEN det jag gillar med Touch the sky är att den funkar ändå! Det är liksom en superglad Kanye-version av en klassiker. Dessutom kul att Lupe Fiasco gör ett inhopp.
 
#9: Jesus Walks (The ARC Choir – Walk With Me)
 
 
En av Kanyes mest uppskattade låtar bygger lustigt nog på en mystisk, och inte så känd, kristen kampsång från några som kallar sig The ARC Choir. Utan deras körsång hade ju inte låten blivit mycket att hänga i granen. Eller, ja, texten är ju fortfarande bra, även för en sekulariserad svenne som jag.
 
#8: Lift Off (med Jay-Z & Beyoncé) (Jack King – Apollo 11 moon landing) 
 
 
Okej, detta är inte riktigt en låtsampling, men vafan listan är rätt lång så lite får man skoja till det. I sköna partydängan Lift Off samplas nämligen Jack King, som var någon slags kommentator, när han kommenterar hur Apollo 11 lämnar jorden. 3, 2, 1 we have a lift off!
 
#7: New Day (med Jay) (Nina Simone – Feeling Good)
 
 
New Day är en av få lugna stunder på Watch the Throne, ye&jay’s gemensamma album ifrån 2011. Det är en väldigt bra låt där de båda spekulerar i hur de ska uppfostra sina framtida barn. Upp till bevis för dem nu alltså! Ja den samplar i alla fall Nina Simone med den äran. Originallåten är grym den också så ta och lyssna på den om ni inte hört.
 
#6: Gold digger (Ray Charles – I Got a Woman)
 
 
Jag blev inte lite chockad när jag som 15-åring såg på filmen Ray (starring Jamie Foxx, som är med 2 ggr på denna lista), och han helt plötsligt brast ut i Gold Digger! Ja alltså, det visade sig att Ye&Jamie lånat Ray Charles I got a woman och baserat Gold Digger på den. Nu samplar de inte Ray himself, utan det är istället Jamie som sjunger. Men han spelar ju Ray i filmen och är alltså rätt bra på att härma honom. Eh. Båda låtarna är mkt bra!
 
#5: Blame Game (Aphex Twin – Avril 14th)
 
 
Blame Game är en sorglig låt om kärlek och grejer, som avslutas med en monolog av Chris Rock för att göra saker & ting lite mindre seriöst. Pianobeatet är samplat rätt av ifrån slutet av en Aphex Twin-låt, och det är en riktigt fin pianodänga hela vägen.
 
#4: Heartless (The Alan Parsons Project – Ammonia Avenue) 
 
 
Kanske min absoluta favoritlåt med Kanye (top 3 iaf), fantastisk är vad den är. En rolig sampling innehåller den såklart med! Beatet i verserna är taget ifrån en del av en låt med de mystiska The Alan Parsons Project, som jag tror att min mamma gillar. Deras låt är i alla fall rätt bra. Framförallt då slingan som Ye samplar…
 
#3: Slow Jamz (Luther Vandross – A House is Not a Home)
 
 
Albumversionen av denna låten börjar med att Jamie Foxx (aka Django) ringer upp Kanye och snackar om ngn brud som vill tillbaka till de softa dagarna på dansgolven. Ye fattar och samplar därmed Luther Vandross i smurfversion. Det var den här typen av soulsamplingar som gjorde Yeezy till ett hett producentnamn runt 00-talets början, och visst håller de än! Slow Jamz är fortfarande en sjukt skön låt, och smurf-Luther gör sitt för att sätta stämningen. (Kanye återvänder fortfarande till denna sortens låtar ibland, tex Devil in a new dress, Otis, White dress)
 
#2: Dark Fantasy (Mike Oldfield – In High Places) 
 
 
Dark Fantasy är en på alla sätt magisk låt för mig. Inte minst minns vi ju när den brakade igång på Wow 2011, och Ye reste sig som en Gud över folkhavet på sin lilla lyftkran. Roligt är då att Dark Fantasy bygger på ett par sekunder av en i övrigt jävligt skum låt av Mike Oldfield. Men just de där sekunderna är briljanta, och det tyckte Yeezy också och utvecklade dem till en låt som jag fortfarande kan få rysningar av.
 
#1: Good Morning (Elton John – Someone Saved My Life Tonight) 
 
 
När jag läste i konvulutet tillhörande skivan Graduation (detta var ca 2007 så jag läste rätt mycket i konvulut på den tiden), upptäckte jag att Elton John stod som medkompositör till förstaspåret Good Morning. Då jag är rätt förtjust i sir Elton kände jag att jag behövde gräva lite i detta. Skrev han verkligen låtar till Yeezy? Näe, det var ju en sampling såklart, men en högst oväntad sådan. I Good morning hör vi hela tiden ett ”oo-ande”, wuuhuuuhuuuoouuh (ja så låter det), och det visar sig att detta ooande har sitt ursprung i en 6.30 lång Elton-låt. 1.42 in dyker ooandet upp (och återkommer sedan ej). Jag älskar detta, att denna lilla detalj i en övrigt rätt tråkig låt blir byggstenen för Kanye, att han hittar något roligt och sedan gör det till något fantastiskt! Senare så skulle Ye och Elton komma att samarbeta ”på riktigt”, i All of the lights, och det är såklart också en grym låt.
 
Tack för mig! /Max
 
Tack själv Max! Att inte samplingen av 21st Century Schizoid Man i POWER är med är såklart förkastligt men visst, du är experten. Ny egen lista kommer så småningom. Låtarna går också att lyssna på bloggens spotifylista

Kommentarer


Kommentera inlägget här: