Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Vackra namn på geografiska platser

Kategori: Allmänt

Snart ett år sedan senaste dödsryckningen denna blogg hade. Helt klart dags för en återupplivning.
 
Ni vet när ens gamla gymnasielärare hör av sig och utmanar en att göra en lista. Inte? Hur som helst så hände det mig idag då jag fick uppdraget att lista de vackraste geografiska namnen. Alltså själva stadens, landets, flodens fysiska skönhet har ingen betydels utan bara hur själva ordet låter. Min lista ser ut som följer:
 
10. Frankfurt am Main (stad, Tyskland)
 
 
Jag hör till den (minimala?) skara som tycker att tyskan är topp 3 vackra språk i världen. Skulle kunna göra en lista över enbart vackra tyska ortsnamn där jag nog skulle haft Frankfurt am Main i topp. Hade den bara hetat Frankfurt hade den nog inte platsat men det är tillägget "am Main" som gör ett det klingar så fantastiskt.
Frankfurt är Tysklands 5:e största stad, författaren Goethes födelsestad, har flest miljonärer per capita i världen och brukar kallas Europas Manhattan.
 
9. Nagasaki (stad, Japan)
 
 
Japanska språket är kanske inte lika vackert som tyskan men jag har en förkärlek för denna ostasiatiska tunga. Hiroshima och Fukushima är två andra stadsnamn jag gillar men det är en tredje katastrofstad som jag fastnat mest för.
Nagasaki är Japans 37:e största stad, mest känd för att ha mottagit USA:s andra atombomb under andra världskriget och är spelplatsen för Puccinis opera Madame Butterfly
 
8. Yosemite (nationalpark, USA)
 
 
Pinsamt nog var det först för kanske ett år sedan som jag insåg hur denna park uttalas. Det ska alltså vara Yoh-SEM-it-ee och inte som om det rimmar på "dynamite". Denna upptäckt fick mig också att uppskatta skönheten i ordet och tilldela parken en plats på denna lista.
Yosemite National Park ligger i California, har nästan 4 miljoner besökare varje år och är INTE Yogi Björns hemvist.
 
7. Bordeaux (stad, Frankrike)
 
 
Jo visst, franska är också ett vackert språk, framförallt tack vare dess hutlösa difftonger. Hade det stavats Bordå så hade det inte varit i närheten av denna lista men tack vare det avslutande "aux"-et så ser det och låter det väldigt vackert.
Bordeaux är Frankrikes 6:e största stad, har producerat ett och annat vin och innehåller Europas största torg.
 
6. Valencia (stad, Spanien)
 

Uttalas "Balencia" på spanska men "Valencia" på valenciska. Jag föredrar den lokala varianten. När jag tänker på spanska ortsnamn i övrig så tänker jag mest på fräcka mexikanska namn som typ Chilipancingo eller Guadalajara men när det ska vara vackert är Valencia överlägset.
Valencia är Spaniens 3:e största stad, har Medelhavets största hamn och är födelsestaden för Paella.
 
5. Quebec (provins, Kanada)
 
 
Precis som med Bordeaux så ser Quebec snyggare ut än det låter. Tänk om det stavats Kibäck, då hade det inte heller platsat på den här listan utan eventuellt varit grannkommun till Bordå nånstans i norrlands tomma inland.
Quebec är Kanadas näst största provins, har Montreal som största stad och är just Bordeaux's systerstad.
 
4. Unter den Linden (gata, Berlin, Tyskland)
 
 
Så typiskt tyskt på något sätt. Rakt på sak men samtidigt vackert. Unter den Linden, eller Under lindarna om vi översätter lite, ligger i Berlins mitt och sträcker sig mellan Brandenburger Tor och Schlossbrücke.
Unter den Linden är 1480 meter lång och fyller 367 år i år.
 
3. Eindhoven (stad, Nederländerna)
 
 
Holländska är för tyskan vad danskan är för svenskan eller portugisiskan är för spanskan känns det som; lite grötigare, lite fulare. Nederländerna är därför full av städer som 's-Hertogenbosch, Doetinchem och Woudrichem. Men så finns pärlan Eindhoven där och väger upp allting.
Eindhoven är Nederländernas 5:e största stad, staden där teknikmärket Phillips kommer ifrån och utsedd till världens mest intelligenta kommun.
 
2. (Bosnia and) Herzegovina (land, Europa)
 
 
Enda landet på listan. Eller egentligen är det bara halva namnet som är snyggt även om just "Bosnia and" gör en bra kontrast till andra hälften och helheten flyter väldigt härligt. Viktigt för att namnet ska bli snyggare; det bör skrivas på engelska för att få in ett Z istället för C samt att betoningen bör ligga på GO.
Bosnia and Herzegovina är Europas 32:a största land med knappt 4 mille människor, Herzegovina betyder hertigens land och upptar södra delen av landet.
 
1. Zanzibar (ö, Tanzania)
 
 
Det första jag kom att tänka på när jag fick utmaningen var Zanzibar och ön strax utanför Tanzania (också ett snygg geografiskt namn) gick inte att rubba från första platsen. Vet inte vad men något är det ju med x, q och z i namn som gör det snyggare. Antar att det känns exotiskt på något sätt.
Zanzibar utgör tillsamans med fastlandet Tanganyika landet Tanzania även om ön är semi-självständig och har 21 FM-radiostationer.
 
Så där ja, igång igen! Ny lista nästa måndag va? Skriv gärna under tiden vilken som är din favorit bland vackra namn på geografiska platser i kommentarerna!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: