Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Låtar där texten bokstaveras

Kategori: Musik


Ibland går det snabbt att få ihop en lista. En tanke slår mig, man kommer på de flesta placeringarna direkt, gör llite research och får ihop resten och strax är listan klar. Igår kom jag att tänka på låtar där texten är spelled out eller, ja, bokstaveras. Förkortningar går bort så ingen YMCA
 
#10: Aretha Franklin - Respect
 

Jag river av klassikern direkt så det är gjort. Soul-divan Aretha Franklins kanske mest kända låt innehåller den kanske mest kända stavningen. För övrigt, Det här med divor inom musiken har försvunnit lite känns det som. Det är lite synd. 
 
#9: Her Majesty - F.U.N.E.R.A.L.
 
 
Den här låten skulle jag nog påstå är betydligt mer okänd. Göteborgsbandet, med bl a Timo Räisänen, hade några mindre hits i mitten av 00-talet och jag kom ihåg att jag älskade F.U.N.E.R.A.L. när den kom så den får vara med här. Finns inte på Spotify men på Vimeo
 
#8: Jay-Z - Izzo (H.O.V.A.)
 

H to the izz-O, V to the izz-A. Jayhova använder sig av mycket "izzle"-språket (ja, det heter så) i denna Kanye West-producerade hit från 2001 som går igenom delar av Jay-Z liv.
 
#7: The Cure - Fire in Cairo/Digitalism - Digitalism in Cairo
 
 
Tänkte först bara ta med tyska electroduon Digitalisms låt men då den samplar Robert Smiths F-I-R-E-I-N-C-A-I-R-O så får båda låtarna dela på sjunde platsen. Jag förderar dock tyskarnas "re-edit" av The Cures låt från deras debutplatta.
 
 
#6: alt-J - Fitzpleasure
 
 
Detta fantastiska band som jag prisat några gånger redan här på bloggen har fastnat lite för frasen C-O-double-M-O-N och använder det i två av sina låtar på deras fantastiska debutalbum från ifjol.
 
 
#5: Noah and the Whale - L.I.F.E.G.O.E.S.O.N
 

Noah and the Whales sångare Charlie Fink var tillsammans med Laura Marling under bandets första skiva. Sen tog det slut så andra skivan är rätt så deppig men 2011 släppte bandet sitt tredje album och Charlie verkade nu lite gladare och hade väl insett att life goes on. Han ville vara så tydlig med det så han stavade det i första singeln från albumet.
 
 
#4: The Kinks - Lola
 

Alltså den här låten är så bra och det är ju nästan enbart för den fantastiskt roliga texten. Förutom L-O-L-A så bokstaveras även C-O-L-A som i Coca Cola. I den vanliga versionen av låten sjunger de Cherry Cola men på originalet, som återfinns på albumet Lola Versus Powerman and the Money Go Round, så sjunger de Coca Cola. Det ändrades till Cherry när låten skulle släppas som singel pga att det inte fick göras reklam i radio.
 
 
#3: The Hives - A.K.A. I-D-I-O-T
 
 
Kanske min favoritlåt med The Hives från deras debutalbum Barely Legal. Frenesin och energin som The Hives innehar i drivor gör sig extra påmind i denna låt och det är därför jag älskar de och den.
 
 
#2: Them - Gloria
 

Innan Van Morrison skrev Brown Eyed Girl, och därmed förstörde alla trubadurkvällar för all framtid, hade han garage-rockbandet Them och jag måste säga att jag föredrar dem före hans solokarriär. Deras största hit kom 1964 och hette Gloria.
 
 
#1: Justice - D.A.N.C.E.
 
 
Do the D-A-N-C-E/Stick to the B-E-A-T/Just easy as ABC. Franska Justice superhit från 2007 är en hyllningslåt till Michael Jackson och innehåller massa referenser till MJ-låtar i texten. En fantastisk låt är det vilket fall som helst och solklar etta på denna lista!
 
 
Alla låtar förutom Her Majesty ligger nu på Spotify-listan
 
 

Kommentarer

  • arn säger:

    Den här är änna jävvla go också:

    http://www.youtube.com/watch?v=EHQHnViAvLM

    Svar: Indeed! Känner att jag måste lyssna mer på Pulp
    Kristoffer Nordin

    2013-02-12 | 15:11:05
  • emma säger:

    Åh! Her Majesty! Den låten är fantastisk. Liksom den här bloggen! :)

    Svar: Ja, en klassiker! Och tack :)
    Kristoffer Nordin

    2013-03-02 | 21:35:49

Kommentera inlägget här: