Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Barnprogram-introlåtar

Kategori: TV

För ett tag sedan gjorde Mikael en gästlista med Topp 10 intron till TV-serier. En mycket bra lista som jag inte ska försöka bräcka. Istället ska jag stilla nostalgi-nerven och lista mina tio favoriter bland introlåtar till barnprogram. .
 
#10: Piff och Puff - Räddningspatrullen
 

Disneydags var ju en stor del av min uppväxt och ett av alla bra program som visades var Räddningspatrullen där Piff och Puff och co hade en detektivbyrå. Riktigt bra introlåt hade de också.
 
#9: Transformers
 
 
Eftersom jag älskade robotleksakerna som serien är baserad på så gillade jag ju TV-serien också. Tyckte att det var svincoolt med robotrösten som sjunger "robots in disguise" 
 
#8: Teenage Mutant Ninja Turtles
 

Om jag älskade Transformers-leksakerna så var det inget mot TMNT. Leksaker, tidningar, tvspel och så klart också TV-serien. Coolhet och action vill introlåten förmedla och den gör det med bravur.
 
#7: Freakazoid
 

Kan inte komma ihåg att jag kollade jättemycket på Freakazoid när jag var liten, den flimmrade väl förbi bland de andra Warner Bros-serierna, men så här i efterhand inser jag hur bra introlåten är. Bara att textraden "Textbook case for Sigmund Freud" visar hur genialisk den är och att WB-serierna ofta var riktad till vuxna likväl som till barn.
 
#6: Starzinger
 

Den här japanska rymd-animeserien är kanske inte superkänd men när jag var typ 5-6 år var det bland det bästa jag visste. VHS-banden som min kompis fått från BP-macken hans mamma jobbade på nöttes sönder och vi lekte Starzinger väldigt ofta (jag fick alltid vara den smarta uppfinnaren Jorgo). Introlåten är japnaskt pampig och underbar.
 
#5: Kalles Klätterträd
 

Jag kommer verkligen inte ihåg nånting från den här serien. Förutom den fantastiska 70-taliga introlåten framförd av Jojje Wadenius. Texten sitter utantill fortfarande men som sagt det är det ända som fastnade från den serien.
 
#4: Darkwing Duck
 

Ett traumatiskt barndomsminne är när jag och tidigare nämnda kompis hade bänkat oss framför Disneydags med popcorn och hela kitet för att kolla på Darkwing Duck men strax innan det skulle börja meddelade de att programmet tagits bort för att det var för våldsamt. Den mystiska och utomordentliga introlåten kommer alltid finnas kvar i minnet. Nu blir vi farliga!
 
#3: Tale Spin
 
 
"Flyga runt och sväva, vilket härligt sätt att leva, vi har frihet det är givet, vi tar klivet det är livet" Det är egentligen den enda "rappen" man behöver kunna. Tale Spins introlåt är rakt igenom en kul låt som man gärna sjunger med till.
 
#2: Danger Mouse
 
 
Alltså jag är fortfarande lite besatt av Danger Mouse, var utklädd till honom senaste maskeraden jag var på och letar efter någon slags plyschdocka av honom, men den här brittiska Bond/spion-parodin är ju helt fantastisk. Den tillhörande dramatiska introlåten passar helt perfekt till serien.
 
#1: Duck Tales
 
 
Jävlar vad den här låten sätter sig, det räcker med att höra första tonerna så har man hela låten på hjärnan i typ en vecka. Och jag är ok med det. Det finns två versioner av den här låten, den där serien kallas Ankliv och den som jag har här ovanför vilken är den som jag minns och älskar. Duck Tales har alltså bästa Nintendo-låten och bästa intro-låten.
 
 
Vilket var ditt favoritintro när du var liten?

Kommentarer

  • Mikael Nilsson säger:

    The Muppet Show-introt är svårslaget, men det var på det glada 70-talet det.

    2013-02-14 | 13:47:10
  • Linnea säger:

    Lite hatkärlek för Sailor Moon-introt :)

    2013-02-14 | 13:51:45
  • Lovisa säger:

    Sjukt kul lista! StarZinger, DangerMouse, TMNT... nostalgiguld! Även ThunderCats är en som sitter fortfarande, såväl som Bumbibjörnarna, Sailor Moon, Rainbow Bright, Denver, Greve Duckula och My Little Pony. Snacka om att få igång nostalgitänket med den här listan. **Springer till youtube** ☺

    2013-02-14 | 14:20:11
  • max säger:

    Du är ju några år äldre Kristos, vilket märks på Transformers och TMNT. Jag diggade dock också Ducktales, Tale Spin och Piff & Puff. Freakazoid tyckte jag var läskig. Men Kalles Klätterträd var svinbra! Mina övriga introfavoriter: Pokémon, De tre vännerna & Jerry, Sailor Moon

    2013-02-14 | 16:09:53
    Bloggadress: http://hustleandflow.blogg.se

Kommentera inlägget här: