Topp 3

En blogg med enbart listor

GÄSTLISTA: Topp 10 TV-serie-intron

Kategori: TV

Idag tar jag hjälp av min gode vän Mikael som har knåpat ihop en lista över de bästa intron till TV-serier. Enjoy!
 
#10: Modern Family
 
 
Ett av två bidrag från humorserier. Det är kort, musiken är glad och den ger en inblick i hur de olika karaktärerna är och vad de representerar. Se bland annat Jays (Ed O'Neill) sjukt obekväma min och Haleys (Sarah Hyland) nonchalanta stil. Kort, koncist, men innehållsrikt.

#9: Rubicon
 
 
Har aldrig sett Rubicon men blir sjukt sugen när jag ser detta intro. Känns spännande, tight. Musiken är galet bra och bilderna används på ett smart sätt. Vad handlar serien om? Vet ej, men känns som att den skulle vara spännande att se.

#8: Dexter
 
 
Dexters intro är väldigt smart. Vetskapen om att han är seriemördare kombinerat med hans morgonrutin ger en grym effekt. Den humoristiska tonen som anläggs går även igenom serien i stort, vilket är snyggt. Kort sagt – väl värd en plats på denna lista.

#7: How to make it in America
 
 
Det andra bidraget på denna listan där jag inte sett serien. Men man blir ju sugen med detta intro! Låten är fin men bilderna är helt fantabulösa. Riktigt välarbetat och genomsnyggt och platsar på listan bara på ren estetisk skönhet.

#6: Simpsons
 
 
En klassiker! Svårt att inte ha med denna på en lista, den är ju smått genialisk. Framförallt de ständigt föränderliga elementen (vad Bart skriver på tavlan och när familjen samlas i soffan). Tyvärr går det inte att hitta originalet på Youtube så nu får en mash-up.

#5: Mad Men
 
 
Världens snyggaste serie har också ett av världens snyggaste intron. Musiken är bra, men det karaktärens beteende i introt som liksom gör det. Hans care free-inställning där allt liksom ordnar sig (gärna med alkohol och cigg inblandat) sammanfattar alla män i hela jävla serien. Att det dessutom sker ett fritt fall bland alla billboards gör det hela inte sämre. Klockrent.

#4: Homeland
 
 
Okej, kvalitén på videon är kass. Men introt är rätt briljant. Faktiska nyhetsbilder blandas med bilder från serien. Samma sak med ljudet. Den paranoida stämningen från serien gestaltas riktigt väl i introt och ger Homeland en välförtjänt fjärde plats på listan.

#3: True Blood
 
 
Jag är så jävla kluven inför denna serie. En gång i tiden tyckte jag den var awesome, nu står jag inte ut med den. Men introt är fortfarande lysande! Musiken och de ihoppklippta bilderna av den amerikanska södern (åtminstone den amerikanska söderna serieskaparna vill placera oss i), med träsk, öldrickande, ”God hates fangs” och religiösa galningar är helt jävla underbar.

#2: American Horror Story
 
 
Säsong 2
 
 
Verkar som många missat denna serie i Sverige. Gör inte det för guds och satans skull! Den är inte bara bra (och stundvis sjukt sexig), den har dessutom ett så jävla obehagligt intro. De plötsliga ljuden. Bilderna. Allt är så sjukt bra uppbyggt och ger en välförtjänt andra plats. Dessutom gjordes introt om till andra säsongen och blev nästan ÄNNU BÄTTRE. Jag dör.

#1: Walking Dead
 

VINNAREN! Kanske inte det mest välproducerade introt men musiken i kombination med bilderna är (och jag vet att jag säger det ofta) GENIALA. Tittaren placeras direkt i TWD-världen, med allt vad det innebär: sönderslagna hem, övergivna bilar och den totala tomheten. Introt sätter stämningen för hela serien, det kusliga och ensamma. Värt att se serien bara för det (och när du ändå gör det, spela spelet och läs den tecknade serien!).

Kommentarer

  • Mikael Nilsson säger:

    Rubicon är en bra spionthriller som dock kräver lite tålamod. Sedan var Freaks and Geeks intro väldigt bra och gav i likhet med Modern Family en bra inblick i rollfigurerna.

    2013-01-11 | 18:12:05
  • Mikael d.y. säger:

    Ska kolla upp! Freaks and Geeks hade jag inte alls i tanken, tyvärr. Awesome låt. Hade nog kunnat spöa Modern Family.

    2013-01-15 | 20:27:51

Kommentera inlägget här: