Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Japan

Kategori: Allmänt

Gårdagens lista uteblev tyvärr pga oplanerat firande av nybokad smekmånad. Resan kommer bära av till Japan så varför inte lista idag istället om det (typ) bästa som Den stigande solens rike gett oss.
 
10. Karaoke
 
 
Säga vad en vill om karaoke det är svårt att delta eller iakta utan att bli glad. Väl i karaokens hemland kommer jag garanterat riva av någon klassisk dänga. Inte helt omöjligt att det blir Halo av Beyoncé.
 
9. Det här självmålet
 

Videon talar för sig själv egentligen. Ett av de mest klassiska självmålen i hockeyhistorian. Att se transaktionen från glädjen i att ha gjort mål till skammen över att det var i egen kasse är en fröjd för ögat.
 
8. Lost in Translation
 
 
Visserligen amerikansk. Visserligen snudd på ganska rasistisk bild av japaner. Men Bill Murray och Scarlett Johansons äventyr i Tokyo-vimlet har något speciellt ändå och stereotyperna aside så är det en finfin film.
 
7. Godzilla
 
 
Av de oändligt många filmer om den japanska radioaktiva ödlan(?) är det ju inte särskilt många som är, hmm, bra. Godzilla, eller Gojira som han egentligen heter, är trots (eller kanske tack vare) det en populärkulturell ikon och utan tvekan ett fenomen som nog inte förstört Japanska städer för sista gången.
 
 
6. Battle Royale
 
 
En favoritfilm från den här sidan millenieskiftet. En skolklass skickas till en öde ö för att vara med i en lek som går ut på att barnen ska mörda varandra tills en ensam vinnare är kvar. En Hunger Games innan Hunger Games var coolt och dessutom betydligt mycket coolare än den senare filmen.
 
5. Starzinger
 
 
Denna anime-rymdserie har figurerat ett antal gånger på denna blogg. Som ni kanske vet är den en kär vän från mina unga år då jag drömde mig bort till Great King-planeten. Jag försöker få tag i alla avsnitten, vilket inte är det lättaste, och återkommer därefter huruvida det håller än i dag.
 
4. Akria Kurosawa
 
 
Kurosawa är förmodligen Japans, och en av världens, största filmskapare genom tiderna. Jag har dock tappat min gamle favoritregissör lite på senare år men filmer som Yojimbo, Rashomon, Ran m fl är fast förankrade i mitt hjärta.
 
3. Ghibli Studios
 
 
När det kommer till japansk film så är det nuförtiden Ghibli Studio i allmänhet och Hayao Miyazaki i synnerhet som gäller. De oerhört vackra animefilmerna från denna filmstudio är, med få undantag, helt underbara. Favoriter bland Miyazakis verk är Prinsessan Mononoke och Min granne Totoro.
 
2. Sushi
 
 
Om jag måste välja en maträtt som den enda jag får äta resten av livet så skulle jag nog välja sushi. Så fort tanken på sushi poppar upp i huvudet är det nästan omöjligt att inte avsluta tanken och gå och äta rå fisk och ris. Att detta blivit min favoriträtt är däremot ett mysterium med tanke på att jag aldrig varit särskilt förtjust i varken fisk eller ris. Minus och minus blir ju plus har jag hört.
 
1. Nintendo
 
 
Så många timmar, hudlager från tummar, tårar och skratt jag genom åren ödslat på japanska tv-spel. Det var i och med Nintendo Entertainment System som jag nån gång i skiftet mellan 80- och 90-tal förälskade mig i Mario, Link och alla andra figurer i Nintendos fantastiska värld. Även om spelen jag ägnar mig åt nuförtiden inte lika ofta kommer från Japan så kommer kärleken för de gamla 8-bitarna alltid bestå.
 
 

Så, ursäkta för dröjsmålet. På måndag kommer en ny lista. På återseende.

Kommentarer

  • Peter säger:

    Tack för att du skrev ut Starzinger. Jag har länge sökt namnet på den nostalgiska animeserien.

    2014-11-11 | 09:23:38
    Bloggadress: http://japanskakurs.wordpress.com
  • NicholeGlona säger:


    Hi there would you mind letting me know which web host you're utilizing? I've loaded your blog in 3 different browsers and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you suggest a good web hosting provider at a fair price? Thanks a lot, I appreciate it!

    2023-07-10 | 00:31:50
    Bloggadress: http://https://sertraline50mguk.net/

Kommentera inlägget här: