Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Låtar om New York

Kategori: Musik

Jag drömmer om att kunna åka till New York i sommar för att gå på festivalen Governors Ball som har den kanske sjukaste line upen jag sett. När jag satt och fantiserade så började jag tänka på låtar om New York. Men då det finns typ lika många låtar om The Big Apple som det finns avsnitt av Days of Our Lives så har jag begränsat till låtar som innehåller just New York i titeln. Här är mina tio favoriter:
 
#10: The Kills - What New York Used to Be
 
 
Alison Mosshart är kanske världens coolaste tjej och hon agerar sångerska i den riktigt coola duon The Kills. Den här härligt grooviga och samtidigt garage-rockiga låten om New York är hämtad från deras tredje album Midnight Boom.
 
#9: The Wombats - Moving to New York
 
 
Detta är Liverpool-bandet The Wombats första singel från deras debutalbum från 2007 och likt deras uppföljande singlar, ja i stort sett alla deras låtar, handlar det om härlig uptempo-indie.
 
#8: Monica Zetterlund - I New York
 
 
Beppe Wolgers skrev en svensk text till Paul Desmond klassiska jazzlåt Take Five och det blev en text om New York som fina Monica Zetterlund sedermera fick framföra. Trots att det är en tjej från Hagfors som sjunger till musik från kille från San Francisco så är finns det en väldig NY-känsla i låten.
 
 
#7: The Strokes - New York City Cops
 
 
Super-New Yorkarna The Strokes släpper snart sitt femte album men jag har svårt att se att det ska komma upp i samma klass som debuten Is This It. Just debuten innehåller låten New York City Cops, en låt som dock togs bort från den amerikanska releasen av respekt för stadens poliskår. 
 
#6: Bob Dylan - Talkin' New York
 
 
Dylans debutalbum innehåller enbart två egenskrivna låtar och denna låt är en av dem. Den beskriver hans ankomst till New York och de första staplande stegen på hans musikkarriär. Framför allt visar den tidiga prov på hans otroliga förmåga att skriva texter.
 
#5: Cat Power - New York
 
 
Om man säger New York-låtar tänker nog många på Frank Sinatras klassiker. Den är bra, det säger jag inte emot, men jag upptäckte den här covern via tv-serien Person of Interest och jag måste säga att jag föredrar Chan Marshalls, a.k.a. Cat Powers, coola version. 
 
#4: The Pogues feat Kristy McCool - Fairytale of New York
 
 
Världens bästa jullåt funkar ju faktiskt även i andra sammanhang, känns väl nästan mer som NY-låt än en jullåt egentligen. En ganska tragisk låt om en man som i en fyllecell på julafton drömmer om en gammal förstörd relation. Men man blir ändå glad av låten.
 
#3: Markus Krunegård - New York
 
 
En svensk på plats tre? Varför inte? Jag älskar Krunegård och hans låt om NY är den alla låtar om staden som mest får mig att vilja åka dit. En väldigt bortglömd men väldigt typisk Krunegård-låt som visar på hans enorma textförfattar-begåvning.
 
#2: Ryan Adams - New York, New York
 
 
Ryan Adams fantastiska kärleksförklaring till New York fick väldigt stor uppmärksamhet tack vare sin musikvideo. Den spelades nämligen in framför stadens skyline, med bl a World Trade Center i bakgrunden, endast fyra dagar innan 9/11-attacken.
 
#1: Simon & Garfunkel - The Only Living Boy in New York
 

Folkrock-duon känns som en av de musikakter som är allra mest förknippade med NY men det här är dock deras enda låt med staden i titeln. Men sen är det också, i mitt tycke, duons bästa låt. Paul Simon skrev den när Garfunkel hade åkt till Mexiko och lämnat sin kompis ensam i New York för att skriva låtar till deras sista LP, Bridge Over Troubled Water.
 
 
Vilka är era favoriter? Mina 10 återfinns iaf på bloggens spotify-lista som ni hittar här

Kommentarer

  • Fredrik Lusth säger:

    Back in the New York Groove med Hello gick varm innan min New York-resa...
    http://www.youtube.com/watch?v=Vbz279xHiLE

    Svar: Härlig låt :)
    Kristoffer Nordin

    2013-02-10 | 12:30:47
  • Linnea säger:

    New York City Boy!

    Svar: Topp 20 kanske
    Kristoffer Nordin

    2013-02-10 | 12:41:38
  • Max säger:

    Ja Rule - New York, Jay-Z - Empire state of mind, Nas - NY state of mind, Bobby Womack - Across 110th street, Ace Frehley - New York Groove

    Svar: Womack och Jay-Z hade ju varit kandidater om New York funnits med i titeln!
    Kristoffer Nordin

    2013-02-12 | 14:00:26
    Bloggadress: http://hustleandflow.blogg.se
  • Max säger:

    EY KANYE KOMMER JU TILL DEN FESTIVALEN VI DRAR

    Svar: JA VI DRAR!!
    Kristoffer Nordin

    2013-02-12 | 14:02:27
    Bloggadress: http://hustleandflow.blogg.se
  • Anonym säger:

    Human Nature - Michael Jackson

    2013-02-13 | 13:09:24
  • Liss säger:

    The only living boy in New York är överlägsen.

    Svar: aa pretty much
    Kristoffer Nordin

    2013-03-09 | 21:57:04

Kommentera inlägget här: