Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Robotar

Kategori: Film

Ny måndag betyder ny lista!
Som några av mina läsare vet så hade jag Disney-maraton för några år sedan och kollade igenom alla Disney Classics. Ett projekt som går att läsa om här. När jag läste att nästa Disney-klassiker, Big Hero 6, kommer handla om robotar började jag fundera på vilka som är de bästa robotarna genom tiderna egentligen. Så därför kommer här min lista över de 10 bästa populärkulturella robotarna.
 
10. Optimus Prime (The Transformers, 1984)
 
 
Jag glömmer styggelsen som är Michael Bays never ending mord av barnfavoriten The Transformers. För jag älskade Transformers när jag var liten, både tv-serien och att leka med action-figurerna. Ledaren för de goda Autobots får självklart vara ansiktet utåt för alla robotar i serien
 
9. Butlertron (Clone High, TV-serie, 2002)
 
 
I denna, icke särskilt kända, men ack så roliga serien Clone High, som är skapad av männen som nyligen skördat framgångar med The Lego Movie, hittar vi den galna professorn, tillika rektorn, J Scudworth. Han är en av de roligaste karaktärerna jag vet men frågan är om han varit lika rolig utan sin betjänt/kompanjon roboten Butlertron. Hans extremt maskinella tal och fäbless för att kalla alla för Wesley är några drag jag uppskattar med honom.
 
8. WALL·E (WALL·E, 2008)
 
 
Big Hero 6 är inte första robotcentrerade filmen Disney producerar. Ingen har väl glömt Pixars underbara framtidsfilm WALL·E? Äventyret om den lilla skräpsamlande roboten med en förkärlek för gamla musikalfilmer, är fortfarande ett av Pixars bästa verk enligt mig. I likhet med kommande platser på denna lista så lyckas WALL·E hänföra både sin nya vän EVE och tittarna med små medel och utan ord.
 
7. Bender (Futurama, 1999)
 
 
Bending Unit 22, eller Bender Bending Rodriguez, är en alkoholberoende, människohatande, kleptomanisk robot som en på något vänsters vis ändå tycker om. Ibland kan han vara en sympatisk vän men oftast är han kort och gott ett svin. Det är ju dock när han är ett svin som han är som roligast.
 
6. The Cooker (A Grand Day Out, 1990)
 
 
I den första Wallace & Gromit-filmen åker gubben och hans hund till månen för att osten till deras kex är slut. Väl framme på månen stöter de inte bara på en hel himlakropp gjord av ost utan även en robot som stjäl hela showen. Roboten drivs av mynt, ser ut som ugn och trånar efter skidåkning på jorden. Det är svårt att inte charmas av den här plåtburken.
 
5. Maria (Metropolis, 1927)
 
 
Hipster-roboten nummer ett! Maria var nämligen en robot innan ordet robot var ett vedertaget begrepp och kallades därför Maschinenmensch. Fritz Langs fantastiska sci-fi-klassiker var långt före sin tid vilket inte minst symboliseras i uppfinnaren Rotwangs skapelse. Maria har även en cameo i Queen's video Radio Ga Ga.
 
4. Marvin the Paranoid Android (Hitchhiker's Guide to the Galaxy, 1978)
 
 
Förmodligen den dystraste roboten som någonsin byggts, hans syn på universumet får datorer att ta livet av sig när de får ta del av den. Han är också väldigt smart, närmare bestämt 30 miljarder gånger smartare än en madrass. Ja, ni hör ju, karaktären Marvin är också väldigt rolig även om han verkligen inte försöker vara det. Att Alan Rickman voicar honom i filmatiseringen gör Marvin till en ännu mer fulländad robot.
 
3. T-1000 (Terminator 2, 1991)
 
 
T-1000 (spelad av Robert Patrick) är eventuellt min favoritskurk i filmhistorien och absolut en bättre robot än sin föregångare och sedermera sin motståndare T-800 (Arnold). Det jag älskar mest med T-1000 är att jag hatar honom så mycket. Få bad guys är så seglivade som den här, det tar liksom aldrig slut, och det är just det som gör denna flytande robot till en av de bästa.
 
2. R2-D2 (Star Wars, 1977)
 
 
Star Wars-universumet har ju en del robotar att bjuda på men ingen är i närheten av den lilla blåvita soptunnan på hjul. Med sina bleeps och bloops lyckas den fömedla mer humor, värme och känslor än alla andra robotar i filmerna samt alla andra människor i episod 1-3. Jag längtar verkligen till att få återse Artoo i kommande episod 7 även om han åter kommer få dras med C-3PO återigen.
 
1. Josef (Machinarium, 2009)
 
 
Ett av mina absoluta favoritspel denna sidan om millenieskiftet och ett av de snyggaste och bästa peka-klicka-äventyrsspelen någonsin. Mycket tack vare huvudkaraktären. Med hjälp av bilder i pratbubblor tar sig den lilla roboten fram från en skrothög till en stor robot-stad där hans gamla mobbare har snott hans partner samt hotar spränga hela staden. Trots bristen på tal i spelet så är Josef en av de mest älskvärda och charmiga spelkaraktärerna jag stött på och dessutom min favorit-robot.
 
 

Vilken är din favorit-robot? Skriv gärna en kommentar! Tips på listor mottages också.  
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: