Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 5 Yes-band

Kategori: Musik

Efter en längre tids skrivkramp och kreativ blockad så är jag nu tillbaka och börjar lite försiktigt med en topp 5-lista. Denna gång handlar det om de fem bästa banden som har "yes" eller liknande i bandnamnet. Välkomna tillbaka.
 
#5: Yes
 
 

London-bandet hade sin kommersiella peak på 80-talet och är mest känd för superhiten Owner of a Lonely Heart men det var som ett av de största progressiv rock-banden på 70-talet som de var som bäst. Fjärde albumet, Fragile från 1971, är Yes höjdpunkt.
 
Bästa låt: Roundabout
 
#4: Clap Your Hands Say Yeah
 
 
Jag fick upp ögonen för Brooklyn-bandet i och med deras album Hysterical som kom för två år sedan. Efter det har tre av bandets fem medlemmar lämnat och framtiden ser väl lite oklar ut men om det nu skulle vara över så hann de iaf lämna efter sig tre album av njutbar indie-rock som i mitt tycke låter ganska svensk (tänk Deportees eller Shout Out Louds).
 
Bästa låt: Same Mistake
 
#3: Yeah Yeah Yeahs
 
 
Karen O och co släpper sitt fjärde album Mosquito om några veckor, fyra år efter fantastiska It's Blitz! Albumet har dock redan läckt ut och så här inledningsvis så låter det bra, tveksamt om det kommer upp i samma standard som föregångaren dock men det är skönt att New Yorkarna är tillbaka iaf.

Bästa låt: Heads Will Roll
 
#2: Does it Offend You, Yeah?
 

Rent bandnamnmässigt så toppar Reading-bandet alla listor för det är nog det bästa bandnamnet någonsin. Att det är taget från brittiska The Office gör det bara ännu bättre. Något som är dåligt med det här "electro-rock"-bandet är att de, efter två album, har tagit paus på obestämd tid. Bara det inte är över för alltid för jag skulle nästan göra vad som helst för att få se dem live.

Bästa låt: Wrestler/Wondering (Kan inte ha den ena utan den andra)
 
#1: Yeasayer
 
 
Ett av mina, kanske mitt, absoluta favoritband just nu är Yeasayer från Brooklyn. Deras psykedeliska pop tar ett tag att ta till sig men när man väl gör det förstår jag inte hur man inte skulle kunna älska dem. Deras andra album, Odd Blood, är ett av de bästa albumen de senaste åren och den innehåller också min favoritlåt genom tiderna (just nu iaf).
 
Bästa låt: Ambling Alp
 
 
Bästa låtarna finns att lyssna på på Spotify-listan

Kommentarer

  • arn säger:

    Halloj! Jag har inte gjort den där listan vi snackade om, iaf inte än, men jag gjorde en över mina tio bästa high school-filmer på Skunk, den kanske kan tänkas funka här också?

    Svar: Give it to me!
    Kristoffer Nordin

    2013-04-12 | 01:44:38

Kommentera inlägget här: