Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Filip&Fredrik-produktioner

Kategori: TV

"På torsdag är det podcast igen med Filip och Fredrik". Ja torsdag har blivit synonymt med duon på senare år så därför kommer idag en lista över de bästa produktionerna som herr Hammar och herr Wikingsson ligger bakom.
 
#10: Ursäkta röran (vi bygger om) (4 avsnitt, 2002)
Filip och Fredriks första egna tv-program lades ned efter bara fyra avsnitt men betydligt fler anmälningar till granskningsnämnden. Stundtals lite infantil dolda kameran-inslag a la Trigger Happy TV men vid tillfällen är det riktigt roligt och näst intill genialiskt.
 
#9: Ett herrans liv (21 avsnitt, 2006-07)
F&F tog sitt intervjua-kändisar-koncept till studion och tog en blandning kända svenskar och gjorde bra, egensinniga intervjuer samt ett gäng sketcher med varje gäst.
 
#8: Breaking news (49 avsnitt, 2011-12)
F&F's livesända nyhetsprogram som jag inte sett överdrivet mycket av men som det jag sett har varit underhållande. Som vanligt när de provar på en ny programform så gör de det med en twist, ett minnesvärt inslag var t ex när de skulle testa om man kunde bli full på en väldigt kort tid som en drunk driver att påstått och söp sig fulla i direktsändning.
 
#7: Nittileaks (10 avsnitt, 2011)
Filip och Fredrik tog oss genom 90-talet, ett år per avsnitt, på ett underhållande och på sitt sätt informativt vis. Smart att ha Mr 90-tal E-Type som hus-DJ.
 
#6: Får vi följa med? (8 avsnitt, 2012)
Av någon anledning har jag bara sett de inledande avsnitten av programserien där Filip och Fredrik stöter på, och följer med, random människor. Det jag såg var fint och väldigt bra och jag har hört att resten av serien också ska vara riktigt bra.
 
#5: Boston Tea Party (26 avsnitt, 2007-10)
F&F's kunskapsprogram som gick i tre säsonger gick igenom de flesta områden man kan tänka sig tillsammans med en panel (som framförallt innehöll fysikern Patrik)  Man blev både underhållen och undervisad på samma gång. Jag ser gärna en fjärde säsong.
 
#4: 100 höjdare (43 avsnitt, 2004-08)
100 höjdare gick i hela sex säsonger och även om jag gillade de tre sista säsongerna där F&F listade sköna människor så tycker jag de tre första säsongerna där roliga klipp listades var ännu bättre. Väldigt roliga klipp och kul också hur duon resonerade och funderade när de plockat fram klippen.
 
#3: Grattis världen (10 avsnitt, 2005)
F&F goes reseprogram, När och fjärran med en twist så att säga. Mycket fylla och mycket humor, roligast är nog resan till Cooköarna när de jävlas med inslagsproducent Pål Hollender. Tråkigt att det bara blev en säsong av Grattis världen.
 
#2: High Chaparall (31 avsnitt, 2003-08)
Filip och Fredriks stora genombrott och första program på Kanal 5. Diverse kändisar, oftast amerikanska B-varianter, intervjuades och hängdes med. Många väldigt roliga möten blev det som t ex Dennis Rodman, Vince Neil, Gary Busey m fl. F&F's bästa TV-program.
 
#1: Filip och Fredriks podcast (119 avsnitt, 2010-)
För det bästa duon har gjort enligt mig är deras podcast. En timmes mer eller mindre skitsnack mellan dessa två begåvade herrar i veckan är precis vad jag behöver. De är inte alltid på topp så klart men när de är det så går det inte att slå. Ingen F&F-produktion har fått mig att skratta så mycket eller bjudit på så många visa tankar. Hoppas de fortsätter med detta länge till.
 
 
Alla TV-program och podcast-avsnitt finns att se/lyssna på filipochfredrik.com

Kommentarer


Kommentera inlägget här: