Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Filmer att se fram emot 2013

Kategori: Film

Har sett väldigt lite ny film under 2012 känns det som men det finns ingen anledning att sörja för det utan jag väljer istället att se fram emot vad som kommer nästa år. Framförallt dessa tio filmer som har premiär i Sverige under 2013:
 
#10: Oblivion (Premiär 12 April)
Det känns spontant som 2013 kommer att bli ett sci-fi-år, eller har det inte varit mycket sci-fi senaste åren över huvud taget? Hur som helst i Tron: Legacy-regissörens andra film så återvänder Tom Cruise till en förstörd jord för att fixa lite grejer men allt går inte enligt planerna. Känns som filmen har potential till att bli en stark trea/svag fyra eller så blir det en kalkonrulle.
 
 
#9: Hitchcock (Premiär 8 Februari)
Filmen om Alfred Hitchcock har redan haft premiär i USA och har väl fått ganska ljummen kritik och redan när det var tal om att det skulle komma en Hitchcock-film kände jag mig lite skeptisk till hur det skulle gå ihop, vad skulle den handla om? Till slut så visar det sig att den handlar om Hitchcocks (spelad av Anthony Hopkins) relation med sin fru Alma (Helen Mirren) under inspelningen av Psycho. Även om jag fortfarande är lite tveksam så kan det ju vara kul att se "behind the scenes" på en av mina favoriter bland Hitchcocks filmer.
 
 
#8: Gravity (Premiär 18 Oktober i USA)
Alfonso Cuarón har i och med Children of Men gjort en av 2000-talets absolut bästa filmer så här långt. Nu, 7 år senare, kommer hans nästa film. Den ska handla om astronauter som försöker ta sig tillbaka till jorden efter problem med deras rymdfarkost. Det ska bli väldigt spännande att se vad Cuarón hittar på även om jag blir lite fundersam över att det är George Clooney och Sandra Bullock som har huvudrollerna, känns inte helt hundra.
 
#7: Elysium (Premiär 9 Augusti)
Sydafrikanen Neill Blomkamp kom från ingenstans 2009 med den överraskande bra filmen District 9. Hans andra film kommer nästa år och han kör vidare på sci-fi-spåret. Elysium utspelar sig år 2159, en tid då samhällsklyftorna är oproportionerligt stora. Den rika klassen människor lever på en rymdstation som heter just Elysium medan de fattiga får bo kvar på en jord som har körts i botten. Jodie Foster spelar en politiker som vill lagstadga att ingen får flytta in i lyxrymdstationen medan Matt Damon är en av de fattiga som vill dit.
 
 
#6: Man of Steel (Premiär 26 Juni)
Mera sci-fi! Men inte vilken sci-fi som helst utan Stålmannen. Jag har aldrig varit något stort fan av Superman (även om jag gillade Lois & Clark när jag var liten) och ytterligare en reboot känns ju lite segt. Men. Zakk Snyder regisserar och Chris Nolan & David S Goyer skriver manus. Männen bakom 300/Watchmen och Batman-trilogin ligger alltså bakom och trailern ser ju smått episk ut. Jag kan nog tänka mig att bli ett Superman-fan.
 
 
#5: Les Misérables (Premiär 18 Januari)
Känns lite konstigt att ha en musikal baserad på en bok jag inte läst på femte plats. Jag gillar ju inte ens musikaler. Trailern fick mig dock på andra tankar. Tom Hooper, som gjorde fantastiska The King's Speech häromåret, regisserar och i rollerna syns bl a Hugh Jackman, Anne Hathaway och Russell Crowe. Kan jag bli ett Superman-fan kan jag väl bli ett musikal-fan också.
 
 
#4: Lincoln (premiär 25 Januari)
Abraham Lincoln: Vampire Hunter såg jag på bio i år och även om jag gillar konceptet så lämnade utförandet mycket mer att önska. 2013 kommer en seriös Lincoln-film. Steven Spielberg regisserar med allt vad det innebär, både på gott och ont, storslaget och välregisserat lär det bli iaf. Stora dragplåstret för min del är dock att det är enastående Daniel Day-Lewis som har titelrollen. Bara att börja spara skägget.
 
 
#3: The World's End (Premiär 1 November)
Äntligen! Edgar Wright, Simon Pegg och Nick Frost återförenas för den avslutande delen i Blood and Ice Cream-trilogin (Som inleddes med Shaun of the Dead och Hot Fuzz). Filmen handlar också om återförening; fem ungdomsvänner träffas igen 20 år efter ett försök till en episk pubrunda för att återigen testa lyckan och kanske till slut nå den mytomspunna puben The World's End. En pubrunda som visar sig betyda mycket mer för mänskligheten än någon kunnat tro.
 
 
#2: Django Unchained (Premiär 18 Januari)
Tarantino alltså, jag blir aldrig riktigt klok på den mannen. Eller snarare jag blir aldrig klok på min uppfattning av den mannen. Jag kan aldrig veta säkert om jag älskar hans filmer eller inte. Oavsett vilket så är det ju omöjligt att inte bli kissa-på-sig-exalterad när man ser trailern för hans kommande western-film. Jamie Foxx spelar Django, en slav som friköps av Christoph Waltz karaktär för att tränas upp till att bli bounty hunter. Leo DiCaprio som bad guy känns också spännande.  
 
 
#1: The Master (Premiär 1 Februari)
SOM jag har väntat på den här filmen. Paul Thomas Anderson är min absoluta favoritregissör och kommer nu äntligen med sin sjätte film. The Master handlar om Freddie Quell (Joaquin Phoenix) som inte har det så lätt efter att återvänt från sin militärtjänst under WW2. Han kommer i kontakt med en kult och dess ledare Lancaster Dodd (Philip Seymour Hoffman). Kan kulten hjälpa honom? Om det är kissa-på-sig-exalterad på Django-trailern så är det ingenting mot för hur jag känt när jag sett de olika trailers som kommit för The Master. Så fruktansvärt snyggt och den verkar helt fantastisk på alla sätt och vis. SOM jag längtar efter den här filmen. Kan det inte bli 1:a Februari nu?!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: