Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 spelningar 2012

Kategori: Musik

Det har blivit en hel del spelningar i år, totalt har jag sett 40 olika akter under 2012 (några flera gånger) om man inkluderar förband och allt. Det kanske blir en till också, ska eventuellt se Goat på fredag men jag tror inte det skulle ändra den här listan ändå. Listan är alltså de 10 bästa spelningarna jag sett under det gångna året.
 
#10: The Vaccines - Pustervik 28/10
Inte lika förtjust i London-gruppens andra album som kom i år men det hindrade mig inte från att gå och se dem när de besökte Pustervik då jag av tidigare erfarenhet vet att de är riktigt bra live. Jag blev inte besviken. Lika mycket från debuten som från nya skivan och allt i ett raskt tempo. De lyckades hålla uppe intensiteten hela vägen, något de inte riktigt lyckades med första gången jag såg dem. Imponerande och kul.
 
Bästa spår: Avslutande Nørgaard
 
#9: Florence + The Machine - Way Out West 8/8
Florence Welch och hennes maskin kom till Slottskogen och imponerade stort trots att kvällssolen var kvar och jag missade inledningen pga Mark Lanegan. Hon är ju väldigt kraftfull både i röst och utstrålning och hon lyckades bra med att förmedla den kraften till publiken, framförallt under hitsen då även publiken gav tillbaka.
 
Bästa spår: No Light, No Light
 
#8: bob hund - Pustervik 7/6
Äntligen har jag fått se Thomas Öberg hoppa omkring och sjunga hur en gigantisk trafikkon. Är inget gigantiskt bob hund-fan men jag är ett stort konsert-fan så det kändes som det var på tiden att se Sveriges bästa liveband på scen. Efter spelningen så förstår jag ju varför brukar kallas för det.
 
Bästa spår: Tralala lilla molntuss, kom hit skall du få en puss
 
#7: The Black Keys - Way Out West 8/8
Det jag såg fram emot allra mest på årets festival. Visserligen hade jag hellre velat se dem i en mindre lokal och inte som main act på en festival men duon från Akron, Ohio levererade ändå. Jag var lite besviken på publiken däremot, åtminstone där jag stod, det var ingen vidare respons och de verkade bara ha hört Lonely Boy (förstår inte folk som går på en spelning och står still bara för att det är en låt de inte hört tidigare)
 
Bästa spår: Your Touch
 
#6: Yeasayer - Pustervik 11/12
Jag skulle egentligen sett Yeasayer redan i september men det blev då inställt pga att en av medlemmarna blev pappa. Hur var Brooklyn-bandet då när de väl kom hit? Riktigt bra! Senaste skivan har tagit tid att ta till sig, håller fortfarande på,  men den växer mer och mer. Att höra många av låtarna live hjälpte till. Hade ju gärna hört fler gamla låtar men jag fick åtminstone Ambling Alp så jag ska inte klaga.
 
Bästa spår: Ambling Alp
 
#5: Markus Krunegård - Trädgår'n 10/11
Det kändes intressant inför den här spelningen. Det var tredje gången jag skulle se honom, första gången hade jag precis börjat lyssna på första albumet som jag tyckte var helt ok men efter spelningen var jag helt såld och nötte albumet konstant. Andra gången var efter hans dubbla album, två album som jag hade svårt att uppskatta helt men efter spelningen så älskade jag dem också. Hans senaste album har jag älskat sen första stund så det var spännande att gå på Krunegård-spelning med de förutsättningarna. Hur skulle det gå? Det gick bra! Han gjorde de nya låtarna riktigt bra och klassikerna framfördes felfritt.
 
Bästa spår: Korallreven & Vintergatan
 
#4: The xx - Berns, Stockholm 2/9 & Lisebergshallen 27/11
Hann med att se detta fantastiska band två gånger under hösten och de var väl mer eller mindre lika bra båda två. Berns var ju en relativt liten spelning medan Lisebergshallen egentligen är för stor för The xx men det är det som är det sjuka med det bandet. De borde inte kunna spela i en sådan stor lokal men det funkar på något konstigt sätt alldeles utmärkt. Deras lågmälda och sköra låtar försvinner inte i den stora lokalen utan växer sig större och fyller alla tomrum. Första gången jag såg dem för snart tre år sedan är fortfarande det bästa jag någonsin sett men det är imponerande att se hur de har växt och utvecklats.
 
Bästa spår: Angels
 
#3: Animal Collective - Pustervik 13/11
Animal Collective är inte heller särskilt lätta att ta till sig. Jag började lyssna på dem efter deras förra skiva, Merriweather Post Pavilion 2009, och det tog ett bra tag innan det fastnade. Nu tycker jag det är en av de bästa albumen hitom millenieskiftet. Deras senaste skiva var också en ganska hård nöt att knäcka men jag älskar den mer för varje gång jag lyssnar på den. Att se de live var väldigt speciellt. För det första ett scenbygge i form av en gigantisk mun. Sen är mitten av scenen bortsett från några få tillfällen tom, bandet står istället runt omkring centrum med sina syntar, slagverk m m. Väldigt bra var det iaf och festen under Brother Sport kommer jag sent glömma.
 
Bästa spår: Brother Sport (Årets enskilda live-låt)
 
#2: Django Django - Stay Out West, Park Lane 9/8
I stort sett hela våren och sommaren bestod av att lyssna på Django Django's debutalbum och den fanatiska besattheten nådde sin kulmen under deras klubbspelning på Park Lane under Way Out West. Vilket jävla ös det var. Deras fantastiska rytmer blev ännu starkare live och det var omöjligt att stå still även om man ville men varför skulle man vilja det? Har nog aldrig dansat så mycket som under Default. Längtar till de kommer tillbaka.
 
Bästa spår: Default
 
#1: Justice - Trädgår'n 3/3
En av tre spelningar på denna lista som jag gick på själv. Har vanligtvis inga problem att gå på konserter ensam och det var inget snack om att jag inte kunde missa Justice även om ingen annan följde med men jag var lite skeptisk på att gå på den här typen av spelning allena. Äh, det vara bara att ställa sig längst fram och hoppas på det bästa. Det gick väldigt bra kan jag lova. Så fort de två fransmännen gick på scenen och körde igång så dansades och hoppades det konstant och även om man inte hade någon kompis med sig så kändes det snabbt som alla vi som dansade och hoppade där var kompisar om än bara under konserten. En härlig upplevelse till ett genialiskt framträdande. Sinnessjukt skickligt sammansatt spellista med den ena danshiten efter den andra eller då och då flera hits i samma mix. Hade ju gärna sett att de skulle avsluta med sin Master of Puppets-remix som de gjorde förut men man kan ju inte få allt. Helt klart årets bästa spelning iaf.
 
Bästa spår: DVNO

Kommentarer


Kommentera inlägget här: