Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Svartvita filmer senaste 20 åren

Kategori: Film

Sitter och kollar på Roman Polanskis Cul-de-sac från 1966 och känner att svartvita filmer borde göras oftare än idag. Här är mina 10 favoriter från de senaste 20 åren som är helt filmade i svartvitt (Ingen Sin City eller Schindler's List alltså)
 
#10: Following (1998)
  
 
Jag får sluta ha med filmer jag inte sett men jag älskar ju Christopher Nolan och ska jag ha med någon film jag inte sett på den här listan så känns hans debutfilm rätt given. Om den bara kan släppas på dvd nån gång.
 
 
 
Första två segmenten från Jim Jarmusch film kommer kom faktiskt redan på 80-talet men det spelar ingen roll. Episoderna i den här filmen handlar om kända människor som röker, dricker kaffe och pratar med varnadra. Vissa är riktigt skoj, andra är väl sisådär. Mina favoriter är Alfred Molina & Steve Coogan, Jack & Meg White och Iggy Pop & Tom Waits.
 
#8: Das Weisse Band (2009)
 

 
Michael Haneke är en väldigt intressant regissör, lite för intressant nästan. Funny Games och Dolt Hot är fantastiska filmer så jag hade höga förväntningar på denna film, framförallt väntade jag på någon Haneke-twist men den uteblev (tror jag, man kan aldrig vara säker med honom). Det vita bandet är trots allt en bra film, väldigt creepy.
 
 

Det är svårt att inte gilla George Clooney. Denne charmige man är även en mycket kompetent regissör de visar han inte minst genom denna svartvita film om kampen mellan TV-reportern Edward R Murrow och kommunistjagande senatorn Joseph McCarthy på 50-talet.
 
#6: Pi (1998)
 

Darren Aronofsky har inte gjort en dålig film än och hans första långfilm, Pi, om en paranoid matematiker är sannerligen inget undantag.
 
#5: Clerks. (1994)
 

Vad är det egentligen med reigösser som gör sina debutfilmer i svartvitt? Hur som helst, Kevin Smiths debut, Clerks, är en av de roligare komedierna på 90-talet. Fantastisk dialog som utspelar sig under Dante Hicks olyckliga dag i sin lilla butik.
 
#4: The Artist (2011)
 

Michel Hazanavicius stumfilm om stumfilm som tog alla med storm nyligen och vann oscar för bästa film och allt. Ja, jag tycker väldigt mycket om den också. Väldigt välgjord, charmig och fin även om storyn inte är så nyskapande kanske. Modigt att göra en old fashioned stumfilm i vilket fall som helst.
 
#3: Ed Wood (1994)
 

Tillsammans med Big Fish så är detta min favoritfilm med Tim Burton, en fantastisk biopic om "tidernas sämsta regissör" här spelad av Johnny Depp. Väldigt rolig men samtidigt också sorglig. Väldigt fint och djupt just med vänskapen mellan Ed och avdankade skräckskådespelaren Bela Lugosi (bra gestaltad av Martin Landau)
 
#2: Control (2007)
 

På tal om biopics, det här är nog min favorit när det kommer till musikaliska sådana. Anton Corbijn film (ännu en svartvit debut för övrigt) om Joy Division-sångaren Ian Curtis tragiska och korta liv är fantastiskt vacker och väldigt, väldigt bra. Vare sig man är bekant med Joy Divisions musik eller inte så bör man se denna film.
 
 

Kanske bröderna Coens bästa film, helt klart topp tre. Bröderna är väl mest känd för sina mörka komedier men det är nog när de skruvar ner humorn och drar sig mot svart drama som de är som bäst som i denna och den ännu mer sedda No Country for Old Men. Billy Bob Thornton är grym i huvudrollen och James Gandolfini, Frances McDormand och Tony Shaloub m fl gör riktigt bra ifrån sig i birollerna.

Kommentarer

  • Max säger:

    Flott lista! Trodde inte jag skulle sett nagon av dem, men jag hade ju fan sett nastan alla. Min favorit i Coffee.. ar utan tvekan RZA, GZA och Bill Murray. Min svartvitlista: 1. Sin City (den far raknas) 2. Pi 3. Good night and good luck

    2012-12-04 | 13:44:51
    Bloggadress: http://hustleandflow.blogg.se
  • arn säger:

    Jag har sett alla utom Weisse band. Gillar Ed Wood, Following (den är bra!), Control, Artist och Clerks. Pi minns jag inte så mycket av. Meh på The Man WWT, tråkigare film får man leta länge efter.

    2012-12-04 | 16:38:38
  • Anonym säger:

    Tycker också att TMWWT är en tämligen anonym och kanske till och med lätt irriterande film. Möjligen Coenbrödernas sämsta! Inte OK! CaC var för mig en besvikelse. Ed Wood är gjort med mycket värme som lyser igenom på ett betydligt mer sympatiskt sätt än i Big Fish!

    Min egna lista (utesluter kortfilmer):
    1. Dead Man (Jarmusch 1995) (!)
    2. The Addiction (Ferrara 1995)
    3. My Winnipeg (Maddin 2007)
    4. Skuggor och dimma (Allen 1992)
    5. Frontier of the Dawn (Garrel 2008)
    6. The Day He Arrives (Hong 2011)
    6. Polytechnique (Villeneuve 2009)
    7. Det vita bandet (Haneke 2009)
    8. Ed Wood (Burton 1994)
    9. Clerks (Smith 1994)
    10. Flickan på bron (Leconte 1999)

    2012-12-04 | 20:05:20
  • Jocke säger:

    Haha, glömde namnet

    2012-12-04 | 20:05:33

Kommentera inlägget här: