Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Disney Classics

Kategori: Film

Den femtioandra Disneyklassikern, Wreck-It Ralph, är en film jag ser fram emot. Som tvspels-entusiast så ska det bli kul att se en animerad film som handlar om just det och som dessutom har med massa klassiska spelkaraktärer i filmen. Den kommer inte till Sverige förrän februari nästa år men den gick upp på bio i USA redan förra veckan.
Därför blir dagens lista i Disneys tecken. Förra hösten bestämde jag mig för att ta mig genom alla 51 Classics, ibland var det mediokert, ibland var det outhärdligt men det finns trots allt en del guldkorn. Jag gjorde en sammanfattning av varje film som du, om du har extremt lite att göra, kan läsa på min gamla, och förmodligen nedlagda, blogg. Vad jag inte gjorde var en topp 10-lista över de bästa filmerna så här kommer den:
 
#10. Fantasia
Ett spänande och lyckat experiment från Disney. Vackert animerad till fin klassisk musik. Plus för den läskiga djävulen i sista delen av filmen.
 
#9. Beauty and the Beast
Starten på det stora 90-talet för Disney (eller det började väl egentligen 89 med Lilla Sjöjungfrun). En väldigt fin film som jag nästan grät till av någon anledning. 
 
#8. Pinocchio

Den andra klassikern som jag håller lite högre än Snövit. En bra, lite skruvad och rätt hemsk film. Kom ihåg att jag blev ganska rädd för den när jag var liten och, ja, när alla barnen blir förvandlade till åsnor är ganska läskigt. 
 
#7. The Lion King

Den här var nog största favoriten när jag var åtta år och även om den inte åldrats lika bra som nummer ett på denna lista (som var min andra favorit som liten) så håller den fortfarande hög klass.
 
#6. The Jungle Book

En klassisker som kanske är lite söndertjatad för delen som visas på jul men utöver den biten så är det en riktigt bra film. Rolig och full av liv men ändå innehållandes ett mörker och djup.
 
#5. Winnie the Pooh
Nu pratar jag alltså om den senaste Nalle Puh-filmen och inte den som kom på 70-talet. Den nya är väldigt fin och gullig och varm och mysig. Jag mådde väldigt bra när jag såg den och det är ett bra betyg tycker jag.
 
#4. The Hunchback of Notre Dame
Åh vad jag önskar att jag kunde säga att denna är nummer ett. Jag får gåshud bara jag tänker på inledande musiknumret och stora delar av filmen är det bästa av alla Disneyklassiker. Tyvärr så förstörs den av humorn, filmens komiska inslag i form av de tre stenfigurerna är bara tråkiga och malplacerad. Synd på en så bra film.
 
#3. The Emperor's New Groove
The Emperor's New Groove är nog den film jag skrattade mest åt när jag tittade genom alla 51 filmer. Inte så Disney-ig humor och det är väl kanske därför jag gillade den så mycket. Filmen i övrigt är helt ok också.
 
#2. The Great Mouse Detective
The Great Mouse Detective, eller Mästerdetektiven Basil Mus som den heter på svenska, är en underbar version av Sherlock Holmes. Den har härliga karaktärer, en härlig dos humor, en underbar skurk och en spännande avslutning. En riktigt bra film som tyvärr känns lite bortglömd bland Disneyklassikerna.
 
#1. Aladdin
Jag älskade Aladdin när jag var liten och jag gillar den nästan lika mycket i vuxen ålder. Den har ju allt som gör en Disneyfilm och framförallt har den Anden, som gör sig bäst på originalspråket med Robin Williams som röstskådespelare.
 

BONUS! Topp 5 sämsta Disneyklassikerna:
 
#5. The Sword in the Stone
En fruktansvärd tråkig film där det inte händer någonting förrän den är slut typ.
 
#4. Melody Time/Fun and Fancy Free/Make Mine Music/Three Caballeros/Saludos Amigos
Alla dessa segment-filmer som Disney gjorde på 40-talet när de hade dåligt med folk och pengar under WW2. Alla är typ lika dåliga.
 
#3. Home on the Range
Den här filmen är så fruktansvärt fult animerad. Dessutom är den är riktigt tråkig på alla sätt. 
 
#2. The Black Cauldron
En helt bedrövlig film med kanske världens värsta karaktär vid namn Gurgi. Får rysningar obehag när jag tänker på honom.
 
#1. Dinosaur
Den absolut sämsta Disney-filmen! Gräsligt dataanimerad, hemskt tråkiga karaktärer och verkligen ingenting av värde.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: