Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Låtar av The Beatles

Kategori: Musik

Eftersom min far, ett stort Beatles-fan, fyller år idag så kommer här, dagen till ära, en lista på mina tio favoritlåtar från den klassiska Liverpool-gruppen. The Beatles finns ju inte på Spotify och vissa klipp gick inte att bädda in så klicka på låttitlarna för youtubeklipp
 
#10: Eleanor Rigby (från albumet Revolver)
Den första låten jag gillade med The Beatles, långt innan jag började gilla dem på allvar. Lika mycket George Martins låt som det är Paul McCartneys tack vare hans fina stråkarrangemang som funkar strålande med Pauls fina text. 
 
#9: Come Together (Abbey Road)
Öppningsspåret från mitt favoritalbum med Beatles. Den basgången är ju helt fantastiskt. Upptäckte nu också att Come Together är på plats nio även på Rolling Stone's lista över de bästa Beatles-låtarna.
 
#8: A Day in the Life (Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band)
Under den andra halvan av Beatles karriär så skrev sällan McCartney och Lennon låtarna tillsammans även bådas namn står som låtskrivare. I A Day in the Life så skrev de sina delar av låten separat så det blir egentligen två låtar i en och även om jag gillar Lennons del bättre så passar de olika delarna perfekt tillsammans.
 
#7: Love You To (Revolver)
George Harrison skrev inte jättemånga låtar för The Beatles men de flesta han skrev är riktigt bra. Det här var första låten som de på riktigt använde sig av sina indiska influenser så det finns sitar och tabla and what have you med i låten. Väldigt indiskt men med en Beatles-touch.
 
#6: Helter Skelter (White Album)
Paul McCartneys bästa låt och kanske en av de första hårdrockslåtarna. Inte särskilt Beatles-ig låt men jag gillar hur tung och noisy den är.
 
#5: Lucy in the Sky with Diamonds (Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band)
LSD-låten, Lennon dementerade dock detta men McCartney bekräftar det och ja om man lyssnar på texten så känns den ju jäkligt trippad alltså. Väldigt bra låt vilket fall som helst, jag älskar den inledande orgeln.
 
#4: Something (Abbey Road)
Finns inte så mycket att säga mer än att detta är en fantastiskt vacker kärlekssång signerad Harrison. För övrigt den näst mest coverade Beatles efter Yesterday.
 
#3: I Am the Walrus (Magical Mystery Tour)
Den låt som fick mig att upptäcka att The Beatles ju är riktigt jäkla bra. En skruvad text där den tredje versen bara är massa nonsens som Lennon skrev bara för att förbrylla alla som var besatta av att tolka allt Beatles skrev. Genialiskt.
 
Och så har vi Harrison igen med hans bästa låt. Fruktansvärt bra låt med briljante Eric Clapton som inlånad lead guitarrist. 
 
John Lennon är min favorit-Beatle och han står även för min favoritlåt med dem. Låten innehåler bara 12 ord men det är den enorma tyngden i låten som gör den så sjukt bra framförallt när den ökar och ökar i intensitet för att sen ta abrupt slut.

Kommentarer

  • JW säger:

    10. Octupus's Garden
    9. Golden Slumbers
    8. Eleanor Rigby
    7. Here Comes the Sun
    6. It Won't Be Long
    5. Norwegian Wood
    4. I Should Have Known Better
    3. Happiness is a Warm Gun
    2. Tomorrow Never Knows
    1. I Want You (She's So Heavy)

    Svar: Trevligt att vi är överens om #1 iaf!
    Kristoffer Nordin

    2012-11-25 | 17:45:48

Kommentera inlägget här: