Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Låtar med skådespelare som titel

Kategori: Musik

Så kommer den omtalade musiklistan. Den består kort och gott av låtar vars titel är densamma som en skådespelares namn. Bara låttitlar där en skådespelares för och efternamn är med räknas och inga övriga ord får vara med i titeln så låtar som Jens Lekmans Waiting for Kirsten (om Kirsten Dunst) går bort. Så här är de tio bästa skådespelarlåtarna:
 
Jag drar igång listan med en mysig liten låt som jag upptäckte när jag researchade inför den här listan. Protestsångaren Billy Bragg (som spelade på Way Out West i somras) har teamat upp med fantastiska Wilco (också på WOW i somras) för en trio skivor mellan 1998-2012. Den här låten om den svenska skådespelerskan kommer från första delen av Mermaid Avenue 
 
Damon Albarn och Jamie Hewletts virtuella hip hop/elektroband har två låtar med på listan. Den här låten, som kommer från deras D-Sides-samling, är den mindre kända om skådespelaren som är mest känd för att ha åkt golfbil på fyllan i Stockholm (och diverse klassiska filmroller då)
 
Under researchen så upptäckte jag detta band och det var inte helt otrevligt. Amerikansk electropop-duo som släppte sin första och enda skiva 2003 från vilken låten om Gone With the Wind-stjärnan är hämtad.
 
Barbra Streisand var väl lite av vintern 2010:s Gangnam Style, dock utan tillhörande dans då. Låten kan man säga vad man vill om, det är ju ingen stor låt men den är ändå medryckande och jag gillar den för vad den är. Barbra Streisand gillar jag mest för att jag komemr att tänka på det fantastiska South Park-avsnittet med Mecha-Streisand.  
 
Den här låten upptäckte jag också nu när jag letade skådis-låtar men jag kom på att jag faktiskt hört den förut, live t o m. John Grant var förband åt vilka det nu var, kanske Midlake (det finns en liten möjlighet att jag faktiskt inte sett honom överhuvudtaget). Den här låten om Sigourney Weaver, och andra skådespelerskor, kommer jag ihåg iaf och jag gillar den.
 
Mika känns väl mer som en glädjespridare än en bra artist men han är ju onekligen bra på det han gör. Grace Kelly är det svårt att inte bli glad av mer finns egentligen inte att säga om låten.
 
Allo Darlin' är ett indiepop-band som nästan är lite för söta för sitt eget bästa, i lagom doser är de riktigt bra iaf. Woody Allen är ännu en gullig twee pop-låt från Londongruppen i vilken de även hinner med att nämna Ingmar Bergman och Max von Sydow.
 
Gorillaz andra låt på listan och kanske den mest kända skådespelar-låten, kom ihåg att den gick nonstop på MTV i början av 2000-talet då MTV fortfarande spelade musik. Även om de aldrig sjunger "Clint Eastwood" så kommer textraden "I've got sunshine in a bag" från klassiska Clintan-rullen The Good, the Bad and the Ugly.
 
Franska electropop-bandet M83 släppte ifjol ett mycket bra dubbelalbum med en ännu bättre albumtitel, Hurry Up, We're Dreaming. Även om jag inte lyssnat överdrivet mycket på M83 så känns Steve McQueen väldigt signifikativ för bandet. Fint och pampigt.
 
Apropå bra namn, Does It Offend You, Yeah? är ett av mina favoritbandnamn (bör nog bli en lista på det framöver) och det blev ännu bättre när jag fick reda på att det var hämtat från brittiska The Office. Låten, som kommer från deras andra album, är ruskigt bra och ett bra prov på deras dancepunk. Låten innehåller också ett inom popmusik välanvänt drumbreak som kallas Yeah! Woo! Lite av musikvärldens Willhelm Scream typ.
 
 
Sådärja, första musiklistan avklarad. Ny lista på söndag, vad den handlar om vet jag inte än.

Kommentarer

  • JOAKIM säger:

    Önskemål om 10 bästa låtarna som handlar om New York!

    2012-11-08 | 21:54:40
  • Joakim 2 säger:

    Vill även se topp 10 melodifestivalenframträdanden!

    2012-11-08 | 22:23:24
  • Erik säger:

    Ingen Jimmy Dean av Troll? :(

    2012-11-11 | 11:05:40

Kommentera inlägget här: