Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Sommarlåtar

Kategori: Musik

Höll på glömma dagens lista så slänger ihop en så här strax innan midnatt. Det är snart december och vinterkylan gör sig mer och mer påmind, vad passar då bättre än en lista över de 10 bästa låtarna med ordet sommar (eller summer då) i titeln?!
 
#10: Bryan Adams - Summer of '69
Säga vad man vill om Bryan Adams och den här låten men den är ju ändå bra och som nån sa så om Bruce Springsteen hade skrivit den så hade den varit klassat som ett mästerverk.
 
#9: The Cave Singers - Summer Light
Amerikanska folkrockarna från Seattle har här en mysig somrig låt från deras andra platta.
 
#8: Wild Nothing - Summer Holiday
Jag missade när Jack Tatum's dream pop-projekt Wild Nothing var här förra veckan så jag för nöja mig med att lyssna på hans härliga sommarlåt på iTunes istället.
 
#7: Blue Cheer - Summertime Blues
Blue Cheer var lite av hårdrockens, kanske framförallt stoner rockens, förfäder och den här Eddie Cochran-covern från 1968 anses ibland vara den första hårdrockslåten.
 
#6: Yeasayer - Waiting for the Summer
Yeasayer ska jag se live tämligen snart, tveksamt om de kommer spela denna låt från deras första skiva dock. Däremot är den ganska signifikativ för Yeasayer och då är det ju såklart bra.
 
#5: The Drums - Saddest Summer
En mycket poppig låt från mycket poppiga The Drums första EP. Trots namnet och att den handlar om en sommarromans som inte går så bra så blir jag väldigt glad av den.
 
#4: Håkan Hellström - En Midsommarnattsdröm
En av Håkans bästa kanske som ger dels en känsla av sommar och dels en känsla av Canned Heats Going Up the Country. Ingen dålig blandning.
 
#3: Animal Collective - Summertime Clothes
Ok, jag är lite småbesatt av Animal Collective efter tisdagens spelning men den här låten om en överdrivet varm sommardag är ju helt fantastisk.
 
#2: Queens of the Stone Age - Feel Good Hit of the Summer
Det är ju bara titeln som har något med sommaren att göra egentligen, texten innehåller bara namn på olika sorters narkotika, men den är mitt sommar-anthem och kriteriet för listan är att titeln har med ordet sommar så självklart kommer den högt upp.
 
#1: The Lovin' Spoonful - Summer in the City
Tänkte ha denna lite tidigare på listan men så lyssnade jag på den igen och insåg hur jävla bra den är så nåt annat än förstaplatsen för den här gamla 60-talsdängan kändes bara fel helt enkelt.
 
Listan på Spotify (subscriba för alla musiklistor som görs här på bloggen kommer upp där i framtiden
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: