Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 10 Listor

Kategori: Allmänt

Nästa vecka blir det topp 100-vecka. Då ska min årliga lista över det gångna årets 100 bästa låtar ta form, spellistan för topp 100-listan är för närvarande tom men kommer fyllas på allt eftersom och om allt går som det ska så ska den vara fullbordad på fredag.
I väntan på att mitt största listarbete för året så tänkte jag att jag skulle lista de tio bästa listorna.
 
#10: Inköpslistor
 
 
Inköpslistor är kanske inte alltid roligt men de är ju bra att ha och ibland kan det ju faktiskt vara ganska kul att skriva upp saker man ska köpa, typ filmer eller så.
 
 
 
Spielbergs klassiska film om hur Oskar Schindler hjälpte judar under förintelsen är ju faktiskt stark och bra och hans lista gjorde ju susen för många utsatta. 
 
#8: Shortlists
 
 
Alltså en shortlist finns väl inte riktigt på svenska. Det är iaf en lista över kandidater till ett pris eller en post som har tagits fram från en längre lista kandidater. Jag tänker på brittiska Mercury-prisets shortlist iaf och den är alltid spännande när den kommer.
 
#7: Deathlist
 
 
När jag researchade lite om vad det finns för listor halkade jag in på den något morbida sidan deathlist.net. På den sidan listas de kända personer som det är störst sannolikhet att de kommer dö under det kommande året. Most likely att dö i år är gamle tågrånaren Ronnie Biggs som är med på listan för 13e gången. Morbit som sagt men jag kan inte hjälpa att tycka det är ganska intressant också.
 
#6: Death List Five
 
 
Jag fortsätter på dödstemat och går tillbaka till filmens värld. Death List Five är den listan som The Bride använder sig av under sin hämndresa i Tarantinos Kill Bill. Jag gillar filmen och därför gillar jag också listan.
 
#5: Trackslistan
 
 
Den här platsen får väl egentligen gå till topplistor i allmänhet, voxpop, billboard, tio i topp m.m., men den får personifieras av Trackslistan. Listprogrammet sändes i P3 mellan 1984-2011 och var väl stundtals det forum som gällde framför andra när det kom till vilken musik som gällde.
 
#4: Gästlista
 
 
Det är en speciell känsla att gå ut på klubb och stå på listan, man känner sig lite bättre än alla andra när man går förbi kön och går in gratis. Men såklart man samma nobody som vanligt med undantaget att man råkar känna någon som är bra på att fixa.
 
#3: IMDb's top 250
 
 
Har utvecklat någon slags hatkärlek till IMDb's lista över de 250 bästa filmerna. På senare år har det bara blivit en popularitets-lista där de största titlarna får skyhöga betyg av exalterade fans när de går på bio, det borde finnas någon tidsgräns för hur lång tid som måste gå innan en film får komma med på listan. Jag gillar verkligen listan trots allt och det är alltid kul att se hur många av dem man har sett.
 
#2: Önskelistor
 
 
När man var liten var det nästan roligare att skriva önskelistan än att få de saker man hade önskat sig. Nu förtiden återfinns min enda önskelista på discshop och den är nästan lika trevlig som barndomens lista. Jag älskar att gå igenom discshops sortiment och lägga in filmer jag vill ha på önskelistan.
 
#1: Spellistor
 

Tänker framförallt på spellistor, eller playlists, på Spotify eller iTunes eller dylikt, nutidens blandband alltså. På ett sätt finns det ju en större charm med blandband/blandskivor men enkelheten och valmöjligheterna när man gör listor idag är njutbara och så klart kan man ju göra oändligt mycket större listor än vad man kunde göra på blandband. Spellistan toppar alltså listan över bästa listor.

Kommentarer

  • Linnea säger:

    Är det din gamla önskelista? :D

    Svar: Önskar jag kunde svara ja på det :)
    Kristoffer Nordin

    2013-01-13 | 15:58:54

Kommentera inlägget här: