Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 100 2012: 1-10

Kategori: Musik

Efter fest och beslutsångest så har vi nu, lite försenat, kommit fram till den absoluta toppen, de tio bästa låtarna från 2012.
 
#10: Animal Collective - Applesauce (Centipede Hz)
Precis som med bandets förra låt så är Applesauce en väldigt händelserik låt, man får knappt någon chans att andas, och det är väl lite hela grejen med Animal Collective de är ständigt i rörelse och det är det  som gör dem så intressanta. Albumets andra singel handlar om frukt och livet typ och det tog lite extra lång tid innan jag uppskattade låten men när den till slut gjorde det blev det min favorit och det räckte till en tiondeplats.
 
#9: Niki & The Dove - DJ, Ease My Mind (Instinct)
Hade The Knife/Fever Ray varit mer pop-inriktade hade det utan tvekan låtit så här. Årets näst bästa svenska album 2012 når sin höjdpunkt i och med denna episka electrolåt. Den vackra och mäktiga refrängen gör låten till nummer två bland svenska låtar och plats nio totalt.
 
#8: Yeasayer - Reagan's Skeleton (Fragrant World)
Brooklyn producerar väldigt många bra artister och band och Yeasayer är nog min favorit från NY-stadsdelen. Bandets tredje album gick ifrån det popigare uttrycket på Odd Blood och tillbaka till det mer experimentiella. Reagan's Skeleton lutar dock åt det mer straight forward electropopiga hållet och den är också bäst på skivan. Helt klart en av årets bästa och mest catchy refränger. 
 
#7: Alt-J - Dissolve Me (An Awesome Wave)
Att välja vilken låt som var bäst på An Awesome Wave trodde jag inte skulle vara lätt men även om det finns många bra och att hela albumet egentligen hade platsat högt på denna lista så är det vackra Dissolve Me som jag fastnat lite extra för. Framförallt älskar jag textraden She makes the sound, the sound sea makes, to calm me down. 
 
#6: Twin Shadow - Five Seconds (Confess)
Den inledande basen dödar mig varje gång, så fruktansvärt bra, och efter det fortsätter bara låten att vara helt underbar. Varenda litet ljud är briljant i låten och George Lewis Jr's röst är helt fantastiskt framförallt när han ropar ut There's no way to forget it all. Det blir tydligare för varje gång jag lyssnar på Twin Shadow vilket geni Lewis Jr är. Längtar redan till nästa album.
 
#5: The Presets - Ghosts (Pacifica)
En av de låtar jag nötte mest under 2012 och jag vet inte riktigt vad som är så bra med den egentligen men nånting är det iaf. Den är ju inte lika ös-röj-party som andra som The Presets är i övrigt men de visar verkligen att de är riktigt bra när de drar tempot också. 
 
#4: Markus Krunegård - Korallreven & Vintergatan (Mänsklig Värme)
Årets svensketta kommer från min ständige svensketta. Krunegårds fjärde album är ett fantastiskt album om att vara ensam och sukta efter lite mänsklig värme. Som bäst uttrycker han den känslan i öppningsspåret, den mäktiga Korallreven & Vintergatan, en typ av låt som Krunegård är så bra på. Likt låtar som Ibland gör man rätt, ibland gör man fel så byggs den succesivt upp till den magnifika avslutningen. 37 grader celsius är allting som behövs.
 
#3: Grimes - Genesis (Visions)
Jag hade väldigt svårt att veta vilken låt som skulle vara på vilken plats bland topp 3. Till slut fick det bli underbara Grimes på tredjeplatsen. Genesis är en liten smygande låt men såklart väldigt bra, annars hade den inte varit trea. Återigen visar Claire Boucher prov på hur skicklig hon är på att mixa sin känsla för sköna elektriska beats och sin fantastiska röst. Likt hela skivan så frambringar låten både känslan av att vilja dansa och känslan av att sitta på sin balkong i kvällssolen med ett glas rött. 
 
#2: Bat for Lashes - Laura (The Haunted Man)
Årets vackraste låt. Som sagt började jag lyssna på Bat for Lashes ganska sent men den här låten gjorde snabbt sådant intryck på mig så den var nära att sno åt sig förstaplatsen. En fantastisk text framförd på ett strålande sätt av en underbar röst ackompanjerad av ett enkelt piano. You're the train that crashed into my heart, you're the glitter in my heart, oh Laura you're more than a superstar. Blir nästan tårögd när jag hör den refrängen. 
 
#1: Django Django - Default (Django Django)
Redan när jag började lyssna på Django Django tidigt i år så visste jag att den här låten skulle vara med i toppstriden. Den är helt jävla perfekt, perfekt skriven och perfekt utförd. Alla små ljudeffekter som är på exakt rätt ställen, stämsången, gitarrerna, allt är klockrent och att den skulle vara något annat än topp tre vore fysiskt omöjligt. Att jag sen fick gå helt bananer till den live i somras försvagade inte låtens chanser precis. Detta är låten jag lyssnade på mest 2012 och efter jag lyssnade på den ytterligare några gånger inför medaljplatsernas avgörande så kändes det självklart att den är årets bästa låt.
 
 
Så där ja. Listan är komplett. Hoppas ni fått ut något av den, vettefan om jag fått det men årslistan är alltid ett kul projekt. Glöm inte att lyssna på listan på Spotify!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: