Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 100 2012: 21-30

Kategori: Musik

Del 8 av 10
 
#30: Cat Power - Cherokee (Sun)
Det bästa för min del med den här listan är att jag äntligen tar tag i att lyssna på artister jag tänkt lyssna på länge, Cat Power t ex. Nio skivor har hon hunnit släppa och vad jag har föstått så är det först i och med senaste albumet, Sun, som hon börjar ha en mer elektronisk approach. Passande nu när jag börjar lyssna på henne. Inledande, vackra Cherokee är tydligen väldigt Cat Power-ig men med lite synt och beats-inslag och det får mig ju att verkligen vilja lyssna på hennes tidigare alster också.
 
#29: Icona Pop - I Love It (I Love It)
Den tredje mest spelade låten på P3 under 2012 är svenska syntpop-duon Icona Pop stora hit och ja det är ju just det, en hitlåt. Den perfekta party-låten för 2012 i mitt tycke. Väldigt simpel, visst, men ibland behövs det inga konstigheter, ibland behöver man bara ett grymt dansbeat och en bra hook för att göra en kanonlåt.
 
#28: The Tallest Man on Earth - Revelation Blues (There's No Leaving Now)
There's No Leaving Now är nog det svagaste albumet från Leksandsonen men det säger mer om Kristian Matsson än om det här albumet. Som jag nämnde tidigare så var det svårt att komma fram till vilken som var bästa låten på The Tallest Man on Earths tredje LP. Efter några extra genomlyssningar så kom jag ändå fram till att den här fina låten är nummer ett. Det lite nya soundet som den här skivan har gör sig bäst i Revelation Blues.
 
#27: Alt-J - Breezeblocks (An Awesome Wave)
Jag nämnde att Alt-J blev nominerad till brittiska Mercury prize och de vann även det priset, väldigt välförtjänt måste jag säga. Till den här fantastiska andrasingeln från albumet så gjordes en av årets bästa musikvideos också. En riktigt bra tagning på spela-filmen-baklänges-konceptet.  
 
#26: Hot Chip - Flutes (In Our Heads)
Den här låten tog sig in ganska sent på listan, hade andra Hot Chip-låtar rankade högre först, men sen lyssnade jag på den igen och insåg dess briljans. In Our Heads är London-bandets femte album och möjligtvis deras bästa och långsamt och vackert stegrande Flutes är enligt mig den bästa låten på skivan.
 
#25: First Aid Kit - Emmylou (The Lion's Roar)
Sytrarna Söderberg, 22 och 20 år gamla, har redan tagit världen med storm tack vare sina två folk-album. Jag måste tyvärr säga att jag inte hänförts av deras USA-klingande musik men jag måste också erkänna att jag förstår deras storhet när jag hör en låt som Emmylou. En riktigt fin låt av två mycket skickliga låtskrivare. Snyggt att få med några av deras influenser i refrängen och samtidigt göra det till en liknelse för tvåsamhet.
 
#24: Passion Pit - Take a Walk (Gossamer)
En av årets mest irriterande låtar. Alltså jag älskar den men jag vill gärna "take a walk" till den men det går inte riktigt för takten är för långsam. Bortsett från det är det en fantastisk låt som håller samma klass som de bästa låtarna från 2009 års Manners. Kanske just därför jag blev lite besviken på Gossamer då öppningsspåret var så här bra.
 
#23: The Vaccines - Teenage Icon (Come of Age)
Det känns alltid farligt att släppa sitt andra album redan året efter debuten men som tidigare nämnt så klarade The Vaccines det relativt bra ändå. Teenage Icon var andra singeln som släpptes från Come of Age och det kanske är min favoritlåt med Vaccines överhuvudtaget, fruktansvärt catchy refräng och helt enkelt en väldigt glad låt. Och nu vet jag vem Frankie Avalon är. 
 
#22: M.I.A. - Bad Girls (Bad Girls)
Har tabbat mig lite här, denna låt kommer tydligen finnas med på M.I.A.'s album som kommer nästa år. Men nu är det för sent för att ändra på det och den är så jäkla bra så jag bara måste ha med den. M.I.A. är ju sjukt cool och det har hon visat många gånger tidigare och gör så igen i och med denna låt. Oavsett hur ocool man själv är så känner man sig som coolast när man lyssnar på den här låten. Och gillar man araber som leker med bilar kan jag rekommendera den underbara musikvideon.
 
#21: Jens Lekman - I Know What Love Isn't (I Know What Love Isn't)
Fina Jens Lekman släppte sin första LP på fem år och den var som väntat väldigt fin. Bäst är titelspåret som i vanlig Lekman-ordning bjuder på en fin melodi och en fantastisk text. Om jag inte minns fel från hans mellansnack live så handlar den om en tjejkompis han tänkte gifta sig med i Australien för medborgaskapets skull. Jag gillar i texten när de åker bil och spanar in tjejer: Look to the left, there's a 9.5 down the street, into my right a perfect 10 sitting in the drivers seat

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: