Topp 3

En blogg med enbart listor

Topp 100 2012: 41-50

Kategori: Musik

Framme vid topp 50, härligt!
 
#50: Urban Cone - Urban Photography (Our Youth)
Svensk indiepop är ofta bra och de unga stockholmarna som utgör Urban Cone är sannerligen inget undantag. Deras debut-LP är kanske ingen instant classic men åtminstone en hint om hur bra de här gossarna kan bli. Största singeln Urban Photography skulle jag nog påstå är en instant classic dock.
 
#49: Mark Lanegan Band - The Gravediggers Song (Blues Funeral)
Det här var ett efterlängtat album. Mark Lanegan, som innehar en av mina favoritsångröster, släppte sitt senaste album för 8 år sedan så det var verkligen på tiden att det kom ett nytt album från gamle Screaming Trees-sångaren/Queens of the Stone Age-gästsångaren. Blues Funeral är stundtals ganska nytänkande jämfört med 2004 års Bubblegum och det är både på gott och ont. Inledande The Gravediggers Song är dock en härlig och tung låt i typisk Mark Lanegan-stil.
 
#48: Markus Krunegård - Askan är den bästa jorden (Mänsklig Värme)
Varje Krunegård-skiva har behövt en live-spelning för att växa i mina ögon men hans spelningar har gjort att han vuxit till en av mina absoluta favoritartister. Det var därför intressant att se hur jag skulle ta emot hans fjärde album. Well, jag älskade det redan innan det hade släppts. Inte minst tack vare framförandet av denna fina pianoballad på P3 Guld-galan (eller var det grammis?)
 
#47: Django Django - Storm (Django Django)
Django Django är riktigt bra på att blanda sjukt dansanta rytmer med någon slag mystik och det blir extra påtagligt i låten Storm. Den är lite småläskig nästan men samtidigt en låt jag blir väldigt glad av och det är väl styrkan med bandet, de får mig att bli glad även när de inte gör särskilt glada låtar.
 
#46: Bat for Lashes - All Your Gold (The Haunted Man)
Hade hört talats om Bat for Lashes och tänkt att jag borde kolla upp henne men det blev aldrig av. Sen stod jag och väntade på en spelning på Pustervik och en bra låt spelades i högtalarsystemet, det spelas nästan bara bra musik där men det här var något jag inte kände igen men gillade. Det visade sig vara just Bat for Lashes och det var den här låten som jag fastnade för då. 
 
#45: Sigur Rós - Varúð (Valtari)
Jag fastnade äntligen för Sigur Rós i och med deras förra album från 2008, ett, med Sigur Rós-mått mätt, enkelt, glatt och poppigt album. Med 2012 års Valtari känns de som islänningarna gått tillbaka till det lite svårare och tyvärr så tycker jag att resultatet av det draget är mestadels rätt tråkigt. Andra delen av skivan gäspar jag mig igenom vilket är synd för jag gillar ju egentligen den här typen av Sigur Rós också. De visar dock att de fortfarande kan göra fantastiskt vackra låtar som Varúð som är så där Sigur Rós-vacker så att det gör ont.
 
#44: Lana Del Rey - Radio (Born to Die)
Lite från ingen stans kom Elizabeth Woolridge Grant, a.k.a. Lana Del Rey, och blev gigantiskt stor. Jag brukar egentligen dra mig lite för att lyssna på artister som blir gigantiskt stora men gjorde ett undantag när jag skulle sammanfatta 2012. Efter att ha lyssnat på Born to Die kan jag bara konstatera att Lana Del Rey är en bra artist. Den låt jag fastnade för och som blev min favorit på skivan är Radio, jag älskar den något kaxiga refrängen.
 
#43: Yeasayer - Fingers Never Bleed (Fragrant World)
Yeasayers senaste album, Odd Blood, är enligt mig ett av de bästa albumen på senare år och det innehöll 2010 års bästa låt. Fragrant World såg jag därför väldigt mycket fram emot. Med facit i hand kan jag konstatera att deras senaste skiva är betydligt svårare att ta till sig. Men, när den väl fått ett antal genomlyssningar så har den hunnit växa sig till en av årets bästa album. Inledande Fingers Never Bleed är en av de bästa låtarna. 
 
#42: The xx - Missing (Coexist)
Samarbetet mellan de tre medlemmarna i The xx är så perfekt så det är löjligt. Man tänker lätt att det är Rorys gitarr och röst tillsammans med Olivers bas och röst som gör The xx men det är minst lika mycket tredje länken, Jamie, som ligger bakom The xx genialitet. Som i fantastiskt fina Missing t ex, visst det är kanske samspelet mellan de båda sångarnas röster som gör mycket av låten men utan Jamies beats och ljud vettefan om det hade varit någon låt överhuvudtaget.
 
#41: Animal Collective - Today's Supernatural (Centipede Hz)
2009 släppte Animal Collective albumet Merriweather Post Pavilion som är ett av de absolut bästa albumen hitom millennieskiftet. Det tog dock ett tag innan jag insåg detta och det är lite grejen med Baltimore-bandet, deras album sätter sig inte direkt. Samma sak var det med årets LP, det tog ett gäng lyssningar innan Centipede Hz blev ett av årets favoritalbum. Today's Supernatural är en väldigt händelserik låt, det känns som den har fullt upp hela tiden, på ett bra sätt. Den innehåller dessutom en av mina textrader från det gångna året. I made a shadow with my hand, I made it like your heart but it will never be the same.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: